2026-ieji yra ypatingi metai, kadangi pasižymi reikšmingais Lietuvos Respublikos Darbo Kodekso pokyčiais, kurie darys įtaką visiems darbdaviams, nepriklausomai nuo darbuotojų skaičiaus ir veiklos pobūdžio. Nuo 2026 m. birželio 7 d. Lietuvoje jau taikomos darbo užmokesčio skaidrumo direktyvą perkeliančios nuostatos, kurios dalinai įsigalioja nuo naujų metų, o 2026 m. lapkričio 1 d. įsigalios kiti Lietuvos Respublikos darbo kodekso (toliau – DK) pakeitimai. Šiame straipsnyje trumpai apžvelgsime svarbiausius pakeitimus.
PAGRINDINIAI POKYČIAI INDIVIDUALIŲJŲ DARBO SANTYKIŲ SRITYJE:
Ilgėja išbandymo terminas
Nuo 2026 m. lapkričio 1 d. atsiranda galimybė pailginti maksimalų išbandymo terminą iki 6 (šešių) mėnesių. Vis dėlto ilgesnį terminą bus galima nustatyti tik tiems darbuotojams, kurių darbo sutartyje nustatytas mėnesinis darbo užmokestis yra ne mažesnis kaip 2 (du) šalies ūkio vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio dydžiai (toliau – 2 Šalies VDU). Šiuo metu tai sudaro apie 5 256,4 EUR (bruto). Jeigu su tokiu darbuotoju sudaroma terminuota darbo sutartis trumpesniam nei 12 (dvylikos) mėnesių laikotarpiui, išbandymo terminas turės būti proporcingai trumpesnis. Be to, patikslinta, kad į išbandymo terminą neįeina nedarbingumo ir atostogų laikas.
Lankstesnės darbo sąlygos
Su darbuotojais, kurių darbo užmokestis yra ne mažesnis kaip 2 Šalies VDU, darbo sutartyse bus galima plačiau susitarti dėl darbo sąlygų ir nukrypti nuo imperatyvių DK nuostatų, įskaitant kai kuriuos darbo sutarties pasibaigimo aspektus, pavyzdžiui galima bus susitarti dėl mažesnės nei įstatyme nustatyta išeitinės išmokos dydžio, bet svarbu, kad tokie susitarimai užtikrintų darbdavio ir darbuotojo interesų pusiausvyrą. Be to, tokiais susitarimai ir toliau negalės būti nukrypstama nuo taisyklių, susijusių su maksimaliuoju darbo ir minimaliuoju poilsio laiku, darbo sutarties sudarymu, minimaliuoju darbo užmokesčiu, darbuotojų sauga ir sveikata, lyčių lygybe ir nediskriminavimu.
Nuotolinio darbo pokyčiai
Nuo 2026 m. lapkričio 1 d. darbdavys galės netenkinti darbuotojo prašymo dirbti nuotoliniu būdu, kai to prašo papildomai įstatymo saugomi darbuotojai, kaip nėščia darbuotoja ar darbuotojas, auginantis vaiką iki aštuonerių metų, jeigu tai neįmanoma dėl darbo organizavimo arba gamybos proceso ypatumų. Tai reiškia, kad darbdaviams nebereikės įrodinėti, kad dėl gamybinio būtinumo ar darbo organizavimo ypatumų darbas nuotoliniu būdu sukeltų per dideles sąnaudas, kaip tai reikėjo daryti iki šiol, nebent kitokia tvarka bus nustatyta kolektyvinėje sutartyje. Be to, kompensacijų už papildomas išlaidas, patiriamas dirbant nuotoliniu būdu, mokėjimo sąlygos galės būti nustatomos ne tik individualiu susitarimu, bet ir kolektyvinėje sutartyje.
Darbo sutarties nutraukimas darbdavio iniciatyva dėl darbuotojo kaltės
Nuo 2026 m. lapkričio 1 d tikslinami terminų skaičiavimai atleidžiant darbuotoją darbdavio iniciatyva dėl darbuotojo kaltės. Sprendimą nutraukti darbo sutartį dėl darbuotojo padaryto šiurkštaus darbo pareigų pažeidimo darbdavys ir toliau turės priimti ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos ir ne vėliau kaip per šešis mėnesius nuo jo padarymo dienos. Vis dėlto į šiuos terminus nebus įskaitomas laikotarpis, kuriuo darbuotojas nedirbo dėl laikinojo nedarbingumo arba atostogų.
Darbo sutarties nutraukimas darbdavio valia
Nuo 2026 m. lapkričio 1 d. darbdavys, remiantis DK 59 straipsniu, galės nutraukti darbo sutartį savo valia ir tais atvejais, kai egzistuos bent viena iš DK 57 straipsnio 1 dalyje numatytų priežasčių, tačiau visais atvejais darbo sutarties nutraukimo priežastis turės būti pagrįsta. Darbuotojas ir toliau apie atleidimą turės būti įspėtas ne vėliau kaip prieš 3 (tris) darbo dienas ir jam privaloma išmokėti ne mažesnę kaip 6 (šešių) jo vidutinių darbo užmokesčių dydžio išeitinę išmoką.
Naujas darbo sutarties nutraukimo pagrindas
Nuo 2026 m. lapkričio 1 d. įtvirtinama galimybė nutraukti darbo sutartį, kai darbuotojas nebeatitinka įstatymuose nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų. Šis pakeitimas ypač aktualus finansų, draudimo, mokėjimo paslaugų ir kitiems reguliuojamiems sektoriams. Pažymėtina, kad nepriekaištingos reputacijos reikalavimai įprastai būna nustatyti kituose specialiuose įstatymuose, tad visais atvejais reikėtų vertinti įstatymų visumą.
Darbo laiko norma švenčių išvakarėse
Švenčių dienų išvakarėse darbuotojų darbo laikas visada yra trumpinamas 1 (viena) valanda. Nuo 2026 m. lapkričio 1 d. DK bus numatyta, kad darbuotojams, kurių darbo užmokestis priklauso nuo darbo normų, už sutrumpintą darbo laiko valandą turės būti mokamas jo vidutinis darbo užmokestis (toliau – VDU).
Taip pat patikslinta, kad jei negalima sutrumpinti, ši valanda apmokama kaip viršvalandžiai., jeigu dėl darbo organizavimo ypatumų ar nepertraukiamos darbdavio veiklos darbo dienos sutrumpinti nėra galimybės, už šią valandą turės būti mokama kaip už viršvalandinį darbą.
Pasyvus budėjimas namie
Nuo 2026 m. lapkričio 1 d. pasyviojo budėjimo namuose trukmė negalės viršyti 168 valandų per 4 (keturių) savaičių laikotarpį. Iki šiol DK numatė, kad toks budėjimas negali trukti ilgiau kaip 1 (vieną) nepertraukiamą savaitę per 4 (keturių) savaičių laikotarpį, o nuo 2026 m. lapkričio 1 d. ribojimas bus išreiškiamas konkrečiu valandų skaičiumi. Be to, priemoka už pasyvųjį budėjimą namuose bus skaičiuojama ne už budėjimo savaitę, kaip iki šiol, bet už kiekvieną budėjimo valandą. Jos dydis turės būti ne mažesnis kaip 20 proc. darbuotojo valandinio darbo užmokesčio.
Atsiskaitymas su darbuotoju ir delspinigiai
Pasibaigus darbo sutarčiai, visos su darbo santykiais susijusios išmokos turi būti išmokėtos ne vėliau kaip paskutinę darbo dieną.
Nuo 2026 m. lapkričio 1 d. šalys galės susitarti, kad išmokų dalis, viršijanti 1 (vieno) mėnesio darbuotojo VDU, būtų išmokėta vėliau, tačiau ne vėliau kaip per 3 (tris) mėnesius nuo darbo sutarties pasibaigimo. Išmokų dalis, kurios dydis yra iki 1 (vieno) mėnesio darbuotojo VDU, ir toliau turės būti sumokėta paskutinę darbo dieną, išskyrus atvejus, kai susitariama atsiskaityti per 10 (dešimt) darbo dienų nuo atleidimo.
Taip pat padidinamas delspinigių dydis, kuris nustatomas pagal vartotojų kainų indeksą. Jis nuo lapkričio 1 d. bus dauginamas iš penkių.
PAGRINDINIAI POKYČIAI KOLEKTYVINIŲ DARBO SANTYKIŲ SRITYJE:
Kasmetinės atostogos
Teisė pasinaudoti sukauptomis kasmetinėmis atostogomis yra prarandama praėjus 3 (trejiems) metams nuo kalendorinių metų, kuriais darbuotojas įgijo teisę į visos trukmės kasmetines atostogas, pabaigos. Vis dėlto, aukštesnio nei darbdavio lygmens kolektyvinėje sutartyje šį terminą bus galima sutrumpinti iki 2 (dvejų) metų. Tokiu atveju darbuotojams galės būti išmokama piniginė kompensacija už sukauptų kasmetinių atostogų dalį, viršijančią 2 (dvejų) darbo metų kasmetinių atostogų trukmę.
Darbo tarybos garantijos
Nuo 2026 m. lapkričio 1 d. gerinama ir darbo tarybos narių padėtis. Darbo taryba ir darbdavys galės sudaryti susitarimą, kuriame būtų aptariamas darbo tarybos funkcijų įgyvendinimas, veiklos organizavimas ir finansavimas, papildomos garantijos bei darbo tarybos narių kvalifikacijos kėlimo sąlygos. Darbo tarybos veikla ir jos narių kvalifikacijos kėlimas visais atvejais turės būti finansuojami darbdavio lėšomis.
Streiko pakeitimai
Įspėjamojo streiko trukmė nuo 2026 m. lapkričio 1 d. bus ilginama nuo 2 (dviejų) iki 4 (keturių) valandų. Taip pat bus nustatoma, kad 3 (tris) mėnesius po streiko pabaigos, prieš tai raštu neinformavus profesinės sąjungos, negalės būti bloginamos streike dalyvavusių darbuotojų būtinosios darbo sutarties sąlygos.
Kviečiame rūpimais klausimais konsultuotis su mūsų teisės ekspertais pateikus užklausą raštu: legal@lt.gt.com