Mokesčiai

Mokesčiai 2024: ko tikėtis verslui?

ContributorName(contributor, true)
By:
insight featured image
2023 m. gale galutinai sugriuvę planai dar per šią Seimo kadenciją įteisinti mokesčių reformą, iš pirmos pažiūros, leido verslui atsikvėpti ir ramiau sutikti naujuosius metus. Nors spaudoje vis dar girdima kalbų apie ateityje atsirasiančius pavienius mokestinius pakeitimus, pvz., gynybos mokesčio įvedimas, realybėje mažai tikėtina, kad tokie reikšmingi pakeitimai įsigalios iki 2025 m.
Contents

Atrodytų, kad šiais, 2024-aisiais, rinkimų metais, naujienų verslininkai tikėtis jau neturėtų, bet šiandienos realijos verčia net ir į pačią artimiausią ateitį žvelgti su didesne atsarga, nes neįvykęs mokestinės naštos padidėjimas gali paskatinti Finansų ministeriją (kartu su VMI) biudžeto skyles kamšyti kitais būdais.

Viešojoje erdvėje nuolatos verda diskusijos apie sudėtingą geopolitinę padėtį, būtinumą plėtoti šalies gynybinius pajėgumus, ant perdegimo ribos svyruojančią sveikatos apsaugos sistemą, neadekvatų švietimo darbuotojų atlygį, nepakankamą tvariosios energetikos politikos plėtrą ir skatinimą bei kitas problemines šalies sritis. Visas šias problemas bent iš dalies galima išspręsti atriekiant didesnį gabalą biudžeto „pyrago“, bet kas nutinka, jei „pyragas“ per mažas arba jau išdalintas? Žvelgiant į makroekonominę aplinką, akivaizdu, kad šiais metais, dėl greičiausiai gana aukštame lygyje išsilaikysiančių palūkanų, skolintis papildomų lėšų Vyriausybei nebus paprasta ar pigu, o ir skolinimosi limitai yra realus ribojantis faktorius. Mokestinė reforma irgi nebuvo įgyvendinta, tad be platesnio mokestinio „tinklo“ biudžetą pripildyti bus sunku. Ko tikėtis ir kokių veiksmų imtis verslui?

Tikėtina, kad siekiant skatinti biudžeto surinkimą Finansų Ministerija per VMI sieks efektyviau išnaudoti turimus „ginklus“ ir stengsis vykdyti griežtesnę mokesčių mokėtojų kontrolę. Kitaip tariant, negavusi didesnio mokestinio „tinklo“, VMI tikėtina sieks sutankinti jau turimą. Jau dabar oficialiuose VMI pranešimuose pastebimas kiek griežtesnis požiūris į įvairias kontrolės sritis, tokias kaip: pajamų natūra traktavimas aktyviau ir akyliau tikrinant, kaip naudojami įmonių automobiliai, tikrinimas kaip / ar apmokestinamos įmonės darbuotojams suteikiamos papildomos naudos, griežtesnė individualiai dirbančiųjų kontrolė, ypatingai matoma per griežtesnę pavežėjų ir maisto pristatymo platformų kontrolę, ir kt. Visa tai rodo, kad atsipalaiduoti šiais metais įmonių finansų skyrių darbuotojams tikrai nederėtų ir galbūt vertėtų atokvėpį nuo mokestinių teisės aktų pokyčių išnaudoti persižiūrint esamus kasdienius procesus bei galimas jų mokestines pasekmes. Rutininė procesų „higiena“, užtikrinanti tinkamą mokestinių teisės aktų vykdymą, turėtų būti atliekama periodiškai ir būtent šiais metais bus itin svarbi.

Tinkamai peržiūrėjus ir sustygavus procesus, taip pat svarbu pasirūpinti, kad jie būtų tinkamai ir išsamiai dokumentuoti, proaktyviai mokesčių patikrinimams pasiruošiant „gynybines bylas“ (angl. „defence file“). Išsamus procesų dokumentavimas yra svarbiausias įrankis mokestinio patikrinimo metu ir ypatingai pravarti priemonė dalintis žiniomis, kuomet keičiasi atsakingi darbuotojai (nevertėtų pamirši, kad daugelio sričių mokestinės senatys siekia net 5 metus). Viena itin svarbi, tačiau dokumentavimo požiūriu vis dar dažnai pamirštama, sritis yra sandorių kainodara transakcijose su asocijuotais asmenimis, ypatingai, jeigu pagal galiojančius teisės aktus, įmonei turėti kainodaros dokumentaciją yra privaloma. Pasitaiko situacijų, kuomet atrodo, kad procesai yra puikiai sustyguoti, bet dokumentavimo metu atlikus nuodugnesnę analizę, paremtą konkrečiais empiriniais duomenimis, paaiškėja, kad esama situacija visgi kelia reikšmingą mokestinę riziką. Savalaikis tokios mokestinės rizikos pastebėjimas ir pašalinimas padeda išvengti nemalonumų mokestinių patikrinimų metu, kurių pasekmės gali reikšti ne vien mokesčio dydžio koregavimą, kartu su baudomis ir delspinigiais, bet ir tokius nemalonumus, kaip „nepatikimo“ mokesčių mokėtojo šleifas.

Iš kitos pusės, vertėtų prisiminti, kad mokestinės atitikties peržiūros – puikus metas ne vien atskleisti / išspręsti mokestines rizikas, bet ir pastebėti galimus sutaupymus. Neretai kasdienių darbų sraute pamirštamas mokestinių lengvatų panaudojimo potencialas. Jis ir liktų neišnaudojamas, jei laiku nebūtų atlikta sisteminė mokestinė peržiūra atskleidusi, kad mokestinį pelną galima susimažinti su, pvz., investicinių projektų ir / arba kino filmo kūrimo lengvatomis. Verta paminėti, kad šių lengvatų taikymas, buvo pratęstas iki 2028 m.

Kilus abejonių dėl teisės aktų turinio interpretavimo, mokestinių lengvatų taikymo, verslo procesų bei sandorių dokumentavimo, ar kt. klausimais, rekomenduojama kreiptis į mokesčių srities profesionalus.

GRANT THORNTON BALTIC NAUJIENLAIŠKIS

Prenumeruokite GTB naujienlaiškį

Prenumeruokite audito, apskaitos, mokesčių, teisės ir verslo konsultacijų naujienas. Pirmieji el. paštu gaukite Grant Thornton Baltic naujienas, ekspertų patarimus, profesionalias įžvalgas verslui ir informaciją apie renginius.